NæringsEiendom

Scala Retail Propertys kontorer på Aker Brygge. Foto: Niklas Hart. Design: Radius Design.

Scala

Rocka og maskulint med en feminin touch – akkurat det en utfordrer i eiendomsbransjen trenger for å skille seg ut.

Silje Rønne

mandag 3. april 2017 8:00 (Oppdatert 2. april 2017 21:42)

– Det var egentlig ikke dette lokalet vi skulle se på, eller det Sea Tankers ville leie ut – det var lokalet ved siden av. Det har en mer tradisjonell utforming og design, men da vi skulle på befaring der oppdaget Thomas fra Radius Design og vi, mulighetene i dette lokalet som i all hovedsak bestod av en toalettkjerne, sier Hans Jørgen Mørland, administrerende direktør i Scala Retail Property.

I Bryggegata 7, i 5. etasje på Aker Brygge har eiendomsaktøren cirka 350 kvadratmeter kontor, med over tre meter under taket, og gjennomgående lys. Kontoret har åpen himling, store originale vinduer mot gaten, og glassvegger på motsatt side ut mot byggets atrium. Interiørarkitekten, Radius Design har gitt lokalene en rocka touch, akkurat det en utfordrer i eiendomsbransjen trenger, samtidig som det er sofistikert nok til å ha viktige kundemøter.

En utfordrer i bransjen

– Tidligere satt vi i Rådhusgaten, vi hadde flott utsikt og alt, men det var trangt og vi hadde vokst ut av lokalene. Derfor hadde vi bestemt oss for at neste gang vi flytter, skulle det både være et bra og morsomt sted å jobbe, og et kontor der ansatte, kunder og gjester vil ønske å komme til, sier Mørland.

Det har de fått, og ikke minst store nok arealer. De 11 ansatte i Scala Retail Property har romslig med plass, og gode muligheter for å vokse.

– Vi er jo uforholdsmessig mye på jobb, ikke minst, vi er en utfordrer i bransjen og bør sette et merke, vi hadde ikke lyst til at kontoret skulle gjenspeile et eiendomsselskap i 8. generasjon med brede skipsgulv – det var egentlig det, sier han.

– Vi ønsket at kontoret skulle være et sted mellom det Radius Design har tegnet mye av – kule spisesteder, og et mer klassisk kontor for eiendomsselskap. Det synes vi at de har klart veldig bra, legger han til.

Når du kommer inn til Scala Retail Property, ønskes du velkommen av en ventesone – med mulighet for resepsjon.

Maskulint og hjemmekoselig

Interiørarkitekt, Daniel Turco, utførende på prosjektet påpeker at kontoret ligger på den maskuline enden av skalaen, men at dette kompenseres for med noen utvalgte feminine elementer, som bidrar til at det helhetlige visuelle uttrykket oppleves nyansert og detaljrikt.

Når du kommer inn til Scala Retail Property, ønskes du velkommen av en ventesone – med mulighet for resepsjon.

– Vi har ikke en betjent resepsjon ennå, men vi ser for oss at dette kan bli aktuelt i lengden, dersom vi blir flere mennesker. Det er tilrettelagt slik at man enkelt kan bygge om til en betjent desk, med plass til en som jobber med administrasjon. Det er bare å fjerne skilleløsningen, som er boltret i gulvet, forklarer Mørland.

Hyllene markerer et skille mellom ventesonen og spiseplassen. Dette er et grep fra interiørarkitekten for at gjester ikke skal oppleve det ubehagelig når de venter, dersom de kommer midt i lunsjen. Hyllene er heller ikke spesielt høye, derfor bevarer lokalet det åpne inntrykket, som gir en god oversikt når man kommer inn i rommet. Ventestasjonen har også fått et hjemmekoselig preg, med myke og runde møbler, en stålampe og bokhylle fylt med planter.

Her er det ingenting som stenger for lyset. Det er tydelige definerte arbeidssoner, der hver sone har sin egen karakter
og funksjon.

Lyst og åpent

– De gode egenskapene med lokalene er hovedelementene: Plassen og takhøyden, og at vi åpnet for å få gjennomgående lys, slik at man får et inntrykk av størrelsen på lokalene i det man kommer inn, sier Turco, og legger til: «Her er det ingenting som stenger for lyset. Det er tydelige definerte arbeidssoner, der hver sone har sin egen karakter og funksjon. Arbeidsområdene er trukket helt ut til fasaden og skilt med et eget dekke av tre – et mykere materiale som definerer en tydelig overgang til at her er det en annen type situasjon, sier interiørarkitekten, som har vært svært opptatt av å møte de behovene oppdragsgiveren har kommet med.

I arbeidssonene er det to glassbokser, utover dette sitter resten åpent med lette skillevegger som deler de ulike avdelingene. De som har mest behov for ringerom, og møterom er plassert nærmest disse, mens de som har behov for mer konsentrasjonsarbeid er plassert ytterst i hjørnet av arbeidssonen.

Pilar

I den sosiale sonen finner du kjøkken, TV og et høyt bord med barkrakker. Kjøkkenet er stilrent og funksjonelt, i lys eik og sort flater – maskulint og robust. Rundt langbordet samles alle til lunsj.

– Vi er veldig fornøyd med kjøkkenet, det er funksjonelt og fint med kjøleskuffer i stedet for skap, sier Mørland.

Interiørarkitekten forklarer at de har valgt å droppe alt av overskap. Til og med viften fra Bora er integrert i induksjonsplaten, slik at kjøkkenet skal ha et rent og tydelig utrykk.

– Det som gjør mye av rommet er konstruksjonene ved staget, byggets bærende element, derfor syntes vi det var viktig å droppe forstyrrende elementer, nettopp for å forsterke opplevelsen av dette, sier Turco.

Første gang Mørland og han kom inn i lokalet var staget dekket av gipsplater. De er nå banket ned, konstruksjonene er spraymalt.

– Dette har blitt en veldig tøff pilar, synes Mørland.

– Vi ønsket oss bilder på veggene, for å skape et mer familiært preg og det har vi fått. Sorte rammer med tegninger, skisser og fotografer er av ulike prosjekter Scala har gjennomført henger litt rundt om kring i lokalet, fortsetter han.

Barbordet har blitt en liten sosial kaffesone på morgen, men har også en annen funksjon. For snart kommer det et tappetårn, som skal stå inne i skapet, og da har eiendomsutviklerne planer om å kunne ta fredagspilsen i eget lokale.

– Vi ønsker å ha det sosialt, ikke bare for oss selv, men som en utfordrer i bransjen vil vi ta en posisjon, være flinke til å invitere folk og kunne diskutere prosjekter i en litt uformell setting – det er det lokalene er bygd for, understreker Mørland.

Dette møterommet er en kontrast til det maskuline interiøret.

Norges hardeste rom

– Målet var at vi skulle oppfattetes som noe annerledes. Både eiere og ikke minst de ansatte var veldig med på det at når vi skulle ytte, skulle vi skille oss ut. Vil ville være på Aker Brygge, men vi er ikke sjøfrontfolk, likevel ønsket vi en tydelig signatur, sier Mørland.

På møterommet har veggene fått noen strøk kalkmaling. Interiørarkitekten forklarer at malingen gir en helt betongliknende struktur, når du smører den på riktig.

– Jeg blir mer og mer glad i det rommet. Det er kanskje Norges hardeste rom, med svart innhold og den pussen, ler Mørland.

Møterommet er ment for større møter, gjerne med kunder. Det er godt lydisolert med den store glassveggen, og har et mørkt maskulint utrykk. Det står i kontrast til det andre møterommet med palmetapet, rosa vegger, velurstoler og gullspeil. Interiørarkitekten spøker med at dette rommet er eiendomsselskapets virkelige alter ego, og det man finner bak den maskuline fasaden.

– Her har arkitekten tenkt mer enn oppdragsgiveren, smiler Mørland og viser frem døren inn til møterommet, som består av en bokhylle med skyvedør. Når denne trekkes for, ser det kun ut som en vanlig bokhylle – slik at det fungerer som et hemmelig rom.

Scala Retail Propertys eget prosjektrom har vegger med whiteboard-maling på hver side, for aktive møter, der det også er mulighet for å henge opp dokumenter med magneter. De ulike møterommene er foliert ut ifra sensitivitet, det store møterom- met har tett foliering, der møtene kan inneholde mer sensitiv informasjon, derimot i de små telefonrommene er det brukt enkel foliering av den hensikt at ingen skal gå på veggen.

Full score

– Jeg kjente etter ferien at jeg gledet meg til å komme på kontoret – det er et godt tegn, sier Mørland.

Han og de andre i selskapet er godt fornøyd med de nye lokalene.

– De gir oss mer møtekapasitet, vi har fått bedre plass, bedre luft, og alle de andre fysiske tingene. Ikke minst har Aker Brygge et godt tilbud på parkering, og vi er i en bransje der folk fortsatt kjører bil, for mange er ute på eiendommer og ikke alle våre leietakere har kontor i sentrum. Vi har merket at det er lettere å få møter og holde gode møter, sier han fornøyd.

Mørland gir Radius Design full score for utførselen.

– Det har blitt enklere å gjøre en god jobb og vi jobber mer effektivt – de får full score. Vi er super fornøyd med interiørarkitekten og gårdeieren som har vært veldig fleksibel og villige til å gjøre de grepene vi har ønsket, fortsetter Mørland, og legger til at lokalene har blitt en perle igjen, etter at de fjernet himlingen, og fikk full høyde.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrev NæringsEiendom

Nyhetsbrev fra NæringsEiendom til din e-post

Siste nyheter NæringsEiendom

Ny internasjonal kjede til Oslo

Nyheter / torsdag 14. desember 2017

Nytt hotell i Stordalens portefølje

Nyheter / onsdag 13. desember 2017

Stadig flere selskaper ser verdien av kontorfelleskap

Nyheter / tirsdag 12. desember 2017

Utleier med fokus på forutsigbarhet

Nyheter / mandag 11. desember 2017

Smaken av Mexico til Tjuvholmen

Nyheter / fredag 8. desember 2017

Fra dings til intelligens

Nyheter / torsdag 7. desember 2017

Mest leste nyheter NæringsEiendom

Smaken av Mexico til TjuvholmenSmaken av Mexico til Tjuvholmen 8. desember 2017
Utleier med fokus på forutsigbarhetUtleier med fokus på forutsigbarhet 11. desember 2017
Stadig flere selskaper ser verdien av kontorfelleskapStadig flere selskaper ser verdien av kontorfelleskap 12. desember 2017