NæringsEiendom

Høsten 2017 åpner Spaces et co-workingspace i Media City Bergen. Foto: Spaces

En ny destinasjon

Spaces åpner co-workingspace i Media City Bergen, høsten 2017.

Silje Rønne

fredag 31. mars 2017 8:00 (Oppdatert 29. mars 2017 18:11)

– Spaces er et konsept som i stor grad bygger interaksjon mellom brukerne, de som sitter der fast og medlemmer av Spaces, sier Thomas Weeden, Country Manager Norway i Regus og International Workplace Group, og forklarer at medlemmer kan være alt fra bedrifter til en med hjemmekontor som ønsker å være en del av et «community».

– Konseptet er veldig eventbasert, det er høy aktivitet og mange arrangement – for de som ønsker det. Du bestemmer helt selv om du vil delta eller ikke, opplyser Weeden.

Det finnes et bredt spekter av ulike medlemspakker i Spaces, enten du ønsker fast plass, tilgang til det åpne området eller å komme innom et par dager. Business klubben er selve hjerte i konseptet, en tilrettelagt møteplass for de som jobber der og andre. Det legges også betydelige ressurser ned i designet, der tydelige stikkord er – se og føl.

– Vi ønsker å være hjemmekoselige, atmosfæren er avslappet, og på alle inngangsdører står det «velkommen hjem, obs, vi mente på jobb», dette gjennomsyrer Spaces som sådan – et «community» med «content» som er relevant, og at folk «tilfeldigvis» har et kontor der, sier han.

Snart åpner også Spaces i Kvadraturen, i Tollbugata 8A og 8B.

I Spaces i Media City Bergen, jobber Weeden tett med Entra i utnyttelsen av felles fasiliteter. Vanligvis har Spaces egen cafe og alt innenfor egne vegger, i motsetning til hvordan de vil drifte i Bergen.

– Vi kommer ikke til å ha alt inhouse her, vi vil være en del av noe større, et flerbrukerbygg med felles kantine, kafé og lounge. Det vi ønsker å skape er en ny destinasjon, innholdet skal være så interessant at du vil dra hit og jobbe her – vi skal åpne en ny verden, sier Weeden.

Alle medlemmene av Spaces vil ha tilgang til de store fellesarealene hvor de kan jobbe og ha uformelle møter.

– Dette vil være et løsere format, enn noen av de andre konseptene våre. Vi tror mange bedrifter vil ønske å ha en tilknytning til Spaces, det er en fin mulighet til å ha en fot i Media City, sier Weeden og mener det nye bygget vil være spesielt attraktivt for media- og teknologibedrifter, men også alle som befinner deg i dette økosystemet, slik som jurister, økonomer og tjenestebedrifter.

Arbeidsform og arbeidsmåte har ingen alder ifølge Weeden, han tror Spaces vil tiltrekke seg et bredt spekter av mennesker.

– Grunndriveren er å skape et sted hvor man har lyst til å dra på jobb, og der du har mulighet til å bli inspirert og få nye kontakter – hvis du ønsker, understreker han.

Spaces er lagt opp for å kunne møte nye mennesker og samarbeide.

Unikt i verdenssammenheng

– Media City Bergen er et unikt konsept. Bygget har samlet konkurrenter, leverandører, og samarbeidspartnere for å ruste seg mot konkurranse fra utlandet. For å skape mangfold og utveksle erfaringer har det vært viktig å få inn et studentmiljø, start-ups og et kontorhotell/ co-workingspace som Spaces, sier direktør for utleie og forretningsutvikling hos Entra, Anders Solaas.

I mediabransjen er det mange frilansere og mindre bedrifter, Solaas tror det vil være interessant for flere å være en del av miljøet som Spaces kan tilby i Media City.

– Å ha mulighet til å leie seg inn til ulike virksomheter i bygget vil være positivt for store og små virksomheter, sier han.

I fellesarealene er det tilrettelagt for at folk skal møtes og prate med hverandre. Hele førsteetasjen er åpen for alle i bygget og publikum utenfra.

– Her skal man møtes på tvers av bransjer, for å prate, dele det man jobber med og få gode ideer og skape innovasjon. Det er også tilrettelagt for å ha større arrangementer, et felles møteromssenter – her står delingstankegangen sentralt, sier han.

Visjonen bak MediaCity Bergen er å skape et internasjonalt ledende miljø for innovasjon og kunnskapsutvikling innenfor mediefeltet gjennom å koble ulike medie-, teknologi-, utdannings- og forskningsmiljøer sammen i en næringsklynge.

Media City er ifølge Solaas et teknologihus så vel som et mediahus.

– Mediabransjen er i rask utvikling, og teknologi står sentralt, det er viktig at de som utvikler ny teknologi er tett på mediabransjen for å kunne henge med i tiden, forklarer han.

Bygget er nesten fult, det gjenstår 5.000 kvadratmeter når det åpner nå til høsten.

– De som skal flytte inn i Media City i Bergen kommer til å gi noe til bygget, men de vil også få noe fra bygget, sier Solaas og avslutter med at bygget vil bli besøkt av hele verden: «Dette prosjektet blir helt unikt i verdenssammenheng».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyhetsbrev NæringsEiendom

Nyhetsbrev fra NæringsEiendom til din e-post

Siste nyheter NæringsEiendom

Ny internasjonal kjede til Oslo

Nyheter / torsdag 14. desember 2017

Nytt hotell i Stordalens portefølje

Nyheter / onsdag 13. desember 2017

Stadig flere selskaper ser verdien av kontorfelleskap

Nyheter / tirsdag 12. desember 2017

Utleier med fokus på forutsigbarhet

Nyheter / mandag 11. desember 2017

Smaken av Mexico til Tjuvholmen

Nyheter / fredag 8. desember 2017

Fra dings til intelligens

Nyheter / torsdag 7. desember 2017

Mest leste nyheter NæringsEiendom

Smaken av Mexico til TjuvholmenSmaken av Mexico til Tjuvholmen 8. desember 2017
Utleier med fokus på forutsigbarhetUtleier med fokus på forutsigbarhet 11. desember 2017
Stadig flere selskaper ser verdien av kontorfelleskapStadig flere selskaper ser verdien av kontorfelleskap 12. desember 2017